Wednesday, December 28, 2011

” La Tahzan Innalloha Ma’ana”

^____________^ senyum terindah untuk jodoh yang Allah telah persiapkan. SubhanaAllah. Allah menjanjikan jodoh yang terbaik buat segenap makhlukNya. Dia menciptakan jantan betina, lelaki dan wanita berbeza untuk disamakan dan diHalalkan bagiNya. Jangan menyerah kegagalan yang pernah terjadi dalam menjemput jodoh bukan bererti kegagalan selamanya. Jadi, bagi yang belum bertemu jodoh, bersikap optimislah, temui serta jemputlah calon jodoh anda dengan ikhtiar yang maksimum. Yakinlah bahawa Allah telah menentukan segala sesuatu berpasang-pasangan. Mudah-mudahan Allah membimbing usaha anda untuk sampai kepada jodoh yang ditakdirkan. Amin.






Sebelum dia halal bagiku, aku berdoa berharap semoga dia melengkapkan dirinya untuk menjadi pengemudi layar bahtera kami dan anak2 kami. InsyaAllah. 

“Ya Allah, Tuhan yang Maha Memiliki Rahsia, Tuhan yang Maha memegang kasih sayang seluruh jiwa kami, Tuhan yang Maha Penentu, Tuhan yang Maha Menyatukan jiwa-jiwa kami, ya Allah, aku merupakan hamba yang lemah, hamba yang tidak mampu mengawal diriku daripada fitrah seorang manusia yang memerlukan teman, memerlukan kekasih, memerlukan suami/isteri, memerlukan keluarga.
Ya Allah aku tidak mampu menahan diriku daripada terjeremus ke dalam kemaksiatan. Ya Allah, jika masanya telah tiba, jika apa yang aku mohon ini merupakan sesuatu yang terbaik disisiMu Ya Allah, terbaik buat agamaku Ya Allah, terbaik buat diriku, keluarga dan seluruh mukminin dan mukminat Ya Allah, maka aku memohon kepadaMu YaAllah agar aku ditemukan dengan jodoh yang terbaik di sisiMu Ya Allah. Setiap yang terbaik di sisiMu Ya Allah, pasti terbaik buat diriku Ya Allah.
Namun Ya Allah, jika masanya untuk dipertemukan dengan jodohku belum tiba YaAllah, maka Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar Kau tunjukkan jalan-jalan untuk aku memiliki jodohku Ya Allah. Aku memohon agar Kau tunjukkan aku tuntutun-tuntutanMu yang perlu aku lakukan untuk memiliki jodohku Ya Allah. Ya Allah, Tuhan yang Maha Memakbulkan doa, Tuhan yang Maha Penentu jodoh, Ya Allah jauhilah aku daripada kemaksiatan, jauhilah aku daripada perkara-perkara yang tidak dapat memberikan manfaat, jauhilah aku daripada perkara-perkara yang Engkau murkai dan perkara-perkara yang menyesatkan diriku Ya Allah. Amin


Lagi janji Allah untuk mereka yang ingin berkahwin :)

Apabila seorang muslim baik lelaki atau wanita akan berkahwin, biasanya akan timbul pelbagai perasaan akan timbul. Ada rasa gundah, resah, risau, bimbang, termasuk juga tidak sabar menunggu datangnya si pendamping. Bahkan ketika dalam proses taaruf sekalipun masih ada juga perasaan keraguan.

1. “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”. (An Nuur : 26)
2. “Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An Nuur: 32)
3. “Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160)
4. “Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”. (Ar Ruum : 21)
.
5. “Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)

6. Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“. (Al Baqarah : 153)


7. “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)
8. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad : 7)
9. “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)

10. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)

Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim.
Jadi, kenapa ragu – ragu dengan janji Allah?


Sumber: http://akuislam.com/blog/renungan/janji-allah-untuk-mereka-yang-ingin-berkahwin/#ixzz1hrm7P3Gl
 






Friday, December 23, 2011

Merancang keluarga

Kali ini bercerita tentang perancangan keluarga pula.  Kajian yang dibuat hanya bagi mengkaji kebaikan merancang keluarga, tetapi tidak pernah mengkaji keburukan merancang untuk menghadkan keluarga. Di Malaysia yang terdiri daripada masyarakat majmuk, jumlah orang islam hanyalah 60% lebih. Jumlah itu termasuk orang yang ditahan di pusat serenti, yang terlibat dengan pelbagai jenayah, gejala sosial, menghidap penyakit AIDS dan sebagainya. Bakinya pula hanya beberapa peratus sahaja yang betul- betul menghayati ajaran Islam. Apatah lagi lebih sedikit lagi yang bergerak dan bekerja untuk Islam.

Peratusan orang Islam yang sangat tinggi penting untuk menjamin kekuasaan politik dan jumlah pengundi agar tidak dikuasai oleh orang bukan Islam. Semakin bertambah jumlah orang bukan Islam, ditambah pula semakin kuat cengkaman ekonomi meraka akan mengakibatkan sesuatu yang buruk berlaku. Lihat sahaja jumlah kerusi yang mereka peroleh semakin banyak dalam parlimen dan suara mereka semakin kuat. Golongan inikah yang diharapkan membela dan memperjuangkan Islam di Malaysia? MUSTAHIL! Maka, pengehadan keluarga berbahaya untuk orang Islam. Itu bukan baru dari aspek politik dan ekonomi. Banyak lagi keburukan kalau dikaji dan diteliti secara mendalam daripada nbanyak aspek.

TENTANG MERANCANG KELUARGA

1 -- Islam menggalakkan pertambahan penduduk kerana pertambahan penduduk akan menguatkan umat Islam

2 -- Perancangan keluarga dibolehkan apabila terdapat keperluan mendesak. Keharusan tersebut bersyarat teknik pengguguran yang digunakan itu adalah diharuskan oleh syarak

3 -- Haram menggubal undang- undang yang mewajibkan rakyat membataskan atau menghadkan jumlah kelahiran

#CREDIT TO DENYUT KASIH MEDIK

Thursday, December 22, 2011

Mahar

Lagi cerita pasal Syurga Dunia =) #wink2

Saya yakin dan pasti semua tahu apa itu mahar kann kan kaaan ? Kali nak cerita lebih pasal mahar ataupun mas kahwin.

**Menurut shaleh bin Ghanim al-Sadlan dalam buku "Mahar dan Walimah", mahar atau mas kahwin merupakan hak yang ditentukan oleh syariah untuk wanita sebagai ungkapan hasrat kepada calon isterinya, dan juga sebagai tanda cinta kasih serta ikatann tali kesuciannya.

**Mahar juga disebut oleh al-Quran sebagai shidaq yang melambangkan bukti kesungguhan cinta yang dipersembahkan oleh lelaki kepada bakal teman hidupnya.

**Kesungguhannya keinginan lelaki untuk menikahi seorang wanita bukan diukur pada setinggi mana mahar yang mampu diberikan olehnya tetapi pada setinggi mana keikhlasan dan kerelaan hatinya dalam memberi mahar tersebut sama ada banyak atau sedikit. Firman Allah SWT: "Berilah mahar kepada wanita-wanita yang kaian semua nikahi sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kalian semua sebahagian daripada mahar itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan)  yang sedap lagi baik akibatnya" Surah al=Nisa' 4:4

**Mahar menjadi syarat sah dalam perkahwinan. Ia boleh dibayar ketika akad ataupun diberi tempoh masa (selepas akad)

**Mahar menjadi hak isteri sepenuhnya dan kewajipan ke atas suami. suami tidak berhak mengurangkan nilainya sedikit pun kecuali dengan kerelaan isteri.

**Tiada batas minimum atau maksimum dalam mahar. Namun, makruh terlalu memberatkannya menurut Ibn Qayyim al-Jauziyyah dan lain- lain:

Dalilnya ::

i -- Rasulullah SAW bersabda : "carilah mahar walaupun sekadar cincin besi" (riwayat al-Bukhari Muslim)

ii -- Rasulullah SAW bersaba lagi : "barangsiapa membayar dengan nilai satu dirham, maka ia telah sah nikahnya" (Riwayat Abu Daud)

iii -- Saidina Ali berkata : "sesungguhnya aku benci kepada mas kahwin yang kurang daripada sepuluh dirham. Hal ini kerana jangan sampai menyerupai mas kahwin pelacur"

iv -- Suatu kisah yang masyur walapun ada di kalangan ulama yang menolaknya ialah kisah Umar melarang meletakkan mahar melebihi 40 mata wang perak. Seorang wanita bangun membantahnya dengan berdalilkan Surah al-Nisa', ayat 20. Umar lalu membenarkan wanita itu

**Mahar tidak semestinya dalam bentuk material. Ia boleh dilakukan dalam bentuk syarat masuk islam seperti mahar Ummu Sulaim kepada Abu Talhah, perkhidmatan mengembala kambing selama beberapa tahun  seperti mahar Nabi Musa ke atas puteri Nabi syuaib dan sebagainya.

**Maksdu memberatkan mahar ialah meminta di luar batas kemampuan calon suami atau lebih tinggi berbanding adat masyarakat.

**Sebaik- baik mahar ialah besederhana. Tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi sebagaimana mahar Rasulullah SAW kepada isteri- isterinya

Dalilnya ::


i -- Abu Salamah telah bertanya kepada Saidatina Aisyah r.a "berapa mas kahwin yang dibayar oleh Rasulullah SAW?" Beliau menjawab "mas kahwiin yang diberikannya kepada isteri- isterinya adalah dua belas uqiyah dan satu nasy (bersamaan dengan 5oo dirham atau 1/4 dinar atau RM1oo menurut nilai harga emas 916, 22 karat semasa)"

ii -- Menurut riwayat, Rasulullah SAW tidak pernah memberikan mahar melebihi 12 uqiyah kecuali mahar Ummu Habibah kerana Raja Najasyi yang membayar mahar tersebut bagi pihak Rasulullah SAW. Nilainya ialah 4ooo dirham.

#semua ini untuk memudahkan binaan masjid ataupun syurga dunia =) InsyaAllah. Islam tidak pernah membebankan penganutnya. SubhanaAllah.

CREDIT TO "DENYUT KASIH MEDIK"

Wednesday, December 21, 2011

Syurga Dunia

#WOOW ! nampak sangat berhabuk dan bersawang blog nih. Tiada masa yang cukup untuk buat entry walaupun idea tuh ada dalam akal kotak fikiran. Kali ni bercerita pasal jodoh dan binaan masjid antara dua insan berlainan jantina dengan barakah Allah. InsyaAllah.


Ya, wanita juga perlu berusaha. Tapi bagaimana caranya?

1. Beruasaha menyediakan diri sebagai produk 'solehah' yang diidamkan. Biasanya produk 'solehah' yang bermutu tinggi dari segi agama dan akhlaknya mempunyai permintaan tinggi di dunia dan akhirat. Apabila sesuai masanya dan tepat orangnya, serahkanlah 'kesediaan hati' anda untuk dirisik dan dipinang dengan jalan yang syarak.

2. Berusaha mengawal diri supaya jangan gedik, mudah menyerah dan mudah melayan kerana wanita sebegini biasanya begitu senang untuk dimiliki oleh lelaki yang berakhlak sahaja. Biasanya wanita yang senang dimiliki (hanya dengan sedikit godaan berupa SMS, cpanggilan telefon, pujian dan lain2), senang pula untuk dipersiakan.

3. Berkawan dengan rakan- rakan sejantina yang solehah. Jodoh anda mungkin dalam kalangan abang mereka, saudara mereka dan sebagainya yang soleh- soleh juga. Jelaskan dengan niat bahwa itu bukan matlamat tapi wasilah semata- mata.

4. Jika nada terpikat kepada agama dan akhlak seorang lelaki dan anda ingin memulakan, pilihlah cara melalui orang tengah yang soleh. Jangan menghantar hasrat terus kepadanya kerana ia boleh menjatuhkan martabat dan kemuliaan 'malu' anda dimatanya.

5. Minta ibu bapa, abang atau saudara- marayang men carikan untuk anda.

6. Jiak anda dirisik secara langsung oleh seorang lelaki dan anda memang menyenangi agama dan akhlaknya serta berkeyakinan dia boleh berubah menjadi lebih baik, mintalah dia merisik dengan cara lebih mulia iaitu dengan terus melibatkan ibu bapa, bukan hanya berduaan antara anda dan dia. Ingat cara yang menggunakan orang tengah dan menjauhi  fitnah itu adalah cara ynang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

#just sharing =)

Monday, October 24, 2011

Sakit Mental

Hari ni dapat peluang pegi "sambutan Hari Kesihatan Mental" di Hospital Duchess of Sandakan plus kursus :) sekali selam jer terus minum air . Alhamdulillah baki dua hari je lagi nak cukupkan kursus selama seminggu . *hujung2 tahun camnihh mmg bulan berkursus jela*

Tadi dapat talk dr speaker2 yang dah well known . Untunglahhh dapat dengar talk dr dorang2 nihh lagi . Pakar Pembangunan Keluarga dan Kanak-kanak serta Pakar psikiatri . Saja nak tegaskan stigma masyarakat tentang gelaran yang diberi pada mereka ( pesakit psikiatri ) iaitu Orang gila. Banyak lagi gelaran yang lain tapi nih je yang saya ingat . Kami sempat buat lawatan ke wad psikiatri . Tak dapat amik gambar sebab privasi pesakit diutamakan :) masuk2 wad nampak sebaris ayat yang membawa makna begitu mendalam bagi setiap pesakit " Kasih Sayang Dan Sokongan Adalah Rawatan Terbaik Buat Kami " . Nampak jelas peranan ahli keluarga dan masyarakat dalam membantu golongan nih . Disini mereka terima rawatan secara fizikal dan psikologi bagi membantu mengurangkan simptom2 yang mendorong mereka melakukan sesuatu diluar jangkaan . Physchoeducation diberi olleh jururawat yang merangkumi 5 modul iaitu tentang penyakit, rawatan, relapse ( penyakit berulang ), cara merawat dan gaya hidup sihat . Modul diberi setiap hari mengikut keadaan pesakit dan hanya memerlukan 10minit dan tidak lebih ( pesakit psikiatri tidak akan memberi respon positif selepas jangka masa tersebut ) hee :)

Sekarang nih komuniti punyai lebih kesedaran sivik dalam member perkhidmatan perawatan psikiatri "Community Mental Health Team" Mereka memberi perkhidmatan KesihatanMental berasaskan komuniti untuk merawat dan membantu orang yang mengalami gangguan mental. Sistem penjagaan ini mengutamakan perkhidmatan yang berterusan dan menyeluruh untuk menangani keperluan klinikal dan psikososial pesakit mental yang kronik. Skop perawatan yang diberikan adlah rawatan dan lawatan rumah melalui klinik.

Peranan mereka :
1. membuat penilaian melaui risiko, gejala, keperluan, kepatuhan rawatan dan peningkatan kemajuan pesakit
2. memberi rawatan dan kenalpasti sebarang permasalahan
3. intervensi psikososial ( tahap pemulihan ) dan sokongan praktikal ( rawatan segera di rumah )
4. memberi pendidikan ( psychcoeducation ) kepada pesakit dan keluarga pesakit
5. lawatan dan rawatn susulan di rumah

Masyarakat la yang perlu banyak membantu bagi golongan nih . Jangan terlalu lekat pada stigma yang mereka nih pesakit psikiatri adalah pembawa masalah, lebih ada buruk banding baik . Renung- renungkan :)

**kajian ada menunjukkan stress salah satu penyumbang kepada masalah mental . Strees managemant is important !

Tuesday, October 18, 2011

Izin nikah lagi

´Sayang, Abang minta izin untuk nikah seorang lagi´

"Aliyah yang sedang melipat kain,terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak.
Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas panjang. Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.
Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lantas menuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf Mukmin hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Qistina, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

´Kau mampu Asraf, dengan gaji kau. Aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga,´ sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

´Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis,´ masih terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan anak-anak..
Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

´Abang , Aliyah setuju dengan permintaan abang. Tapi, Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu,´ Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran. Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

´Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah selama 1 hari saja, boleh?´ pelik benar permintaan isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Aliyah.

´Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri abang,´ terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.
´Kak Aliyah yang minta,´ masih lembut dia memujuk Qis.
´Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?´
´Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!´ terkejut Asraf Mukmin.
´Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. abang dah lama hidup dengannya. abang faham,´

Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.
Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah. Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis kuliah agama. Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya. Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Asraf Mukmin yang dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya.
Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

beeep beeeeppp... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

´Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik untuk abang jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis perlu jadikan diri Qis sehebatnya untuk bersama abang,´

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada:
Asraf Mukmin,
Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,
Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya sentiasa mengiringi jejak langkahmu.

abang yang dikasihi,
Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan pada Qistina. Terima kasih kerana abang membawakan Aliyah seorang calon madu yang begitu cantik. Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk badan. Baju-bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tak sanggup abang diheret ke neraka kerana menanggung dosa. Sedangkan dosa abang sendiri pun, masih belum termampu untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi abang nak menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan abang...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah sayangkan abang. Aliyah tahu selera abang hanya pada lauk pauk kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau selera abang sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi, masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western food, abang muntahkan semua makanan western food tu. Lagi satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka. kasihan nanti, tak makan lah pula anak-anak kita. Aliyah sayangkan abang...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah, nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat abang yang lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar anak-anak abang nanti untuk menjadi imam dan imamah yang beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung... Aliyah sayangkan abang...

abang yang disayangi,
Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu persatu, Aliyah tak terdaya. abang lebih memahaminya. Ini penilaian selama 1 hari, abang mungkin dapat membuat penilaian yang jauh lebih baik memandangkan abang mengenalinya lebih dari Aliyah mengenalinya.

abang yang dicintai,
Di dalam sampul ini ada boring keizinan berpoligami. Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping tiket penerbangan MAS ke Sarawak . Jika munajat abang di Masjid Putra
mengiayakan tindakan abang ini, ambillah borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya, lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu abang... Aliyah sayangkan
abang... Tetapi jika abang merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan isteri abang, pergilah cari wanita yang setanding dengan Aliyah... Aliyah sayangkan abang.

Tetapi, jika abang merasakan Aliyah adalah isteri yang hebat untuk abang.. tolonglah bukakan pintu bilik ni. Aliyah bawakan sarapan kegemaran abang, roti canai.. air tangan Aliyah.

Salam sayang,
Aliyah Najihah binti Mohd Hazery

Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi kegemarannya. Dia tersenyum!
Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!



**with love : rubi (:

Monday, October 17, 2011

Muka buku ?

Cinta dimuka buku :) bahagianya kamu :DD

Start with cinta muka buku (:

Inilah dia bila dah bosan dengan FB dan beralih ke twitter :)

ni consequnces nya ..

Ending of cinta muka buku !

Enjoyyss ! (^_^)V

Konvo Konvo Konvo !

Semua sibuk dengan konvo . Aku ? Konvo bulan disember nih . Surat dah dapat, jawapan tak hantar lagi :) takpa ! Dateline 1 november nanti . Esok2 la aku faks kn jawapan tuh eh . Dalam sibuk2 nak tempah tiket semua, kawan2 lain sibuk sama nak buat senarai ahli keluarga yang datang tuk rai antara hari bersejarah dalam hidup dorang kan :DD tapi aku ? Semoga aku kuat untuk melalui sebab mama ngan ayah tak dapat nak datang . Tapi aku masih boleh tersenyum ^_________^ Mungkin bukan rezeki aku tuk mama ngan ayah datang tengok aku naik pentas senyum2 tangkap gambar semasa majlis konvokesyen nanti . 




Mesti nanti nangis2 gembira2 teruja2 sorang2 . Ta dapat share ngan mama ngan ayah directly . Cuba senyumm lagiiiiiii ^____________________^"

**with love : rubi (:

Buncit itu seksi !

chinese proverb
"There is only one pretty child in the world, and every mother has it"










tak tahu mana nak dapatkan gambar yang covered up that perut buncit :)) so dapat yang ni jela .. Bagi yang ta biasa tengok mungkin agak "berterus terang" kan ? sorry dear ~

soalan yang selalu saya tanya pada rakan yang dah menikah "dah berisi belum?" hehe .. pastu baru tau bila bf saya cakap tuh "soalan jahat" .. Maksudnya, bila soalan tu diutarakan pada mereka yang kind of pessimistic and narrow minded .. **sorry again !

**jujur, saya tak sabar nak jadi that kind of sexy ^^,
**with love : rubi (:

Semakin jelas


"kisah silam tidak perlu diungkit lagi" . Itu antara ayat yang selalu dia peringatkan. Dia ada masa susah dan senang. Semua dangan izin Allah. 

" Jangan dedah aib orang, jangan dedah aib sendiri "

Sunday, October 9, 2011

9.10.11

semua kerana tarikh 9.10.11. Ramai merancang nak buat satu memoriable event la apa la dengan date nih. Aku ? Nak jugak tapi takdela formal sangat. Nak dijadikan cerita pagi2 lagi aku dah kena hempap dgn c baby *adik bongsu aku* Nak kejut pun ada cara tersendiri. Inilah cara dia. Saborr jelahh ~ 


baby : kakkkk ! bangunn lahh .. dah pagi nihh .. Nak makan kfc .. nak makan kfc .. 
aku : hmmm ~ *malas giler nak bangun .. amik alarm tengok baru kul7.45 pagi kot*
baby : bannguuuuuuuunnn !!


Nak tak nak, aku kena bangun jugak. On the spot plan g lunch kat kfc rini. OK !


Dipendekkan cerita lunch time pon sampai la. Ini antara gambar2 kami. Gembira sakan c baby makan dinner plate combo tomyam sorang2. Memang perut getah budak kechik nihh .. 











hehe .. sukeenyee dia :)




**with love :: rubi :) 

Saturday, October 8, 2011

Condong kah ?

:)

Bosan. Selongkar gambar lam lappy pahtu terjumpa balik gambar2 zaman study dulu2 *tadela dulu sangat pon* Time nih baru sem4 study .. Banyak main lagi .. hehe .. Lepak makan luar salu bila duk Teluk Intan 2bulan++ .. Makan kat gerbang malam then stay matang depan menara .. HAHA :D Sempat snap sikit2 pikcer kat sana .. BEST !




rindu korang la sayang !


**with love :: rubi :)

Sayang kamu (^^,)

Dari kiri :




:: Rubi :: Akma :: Ivy ::Zila ::

hehehe .. sayang kamu .. mcD for brekfast., lunch and dinner .. kita mmg terbaik ! HAHA :D
kami boleh tangkap gambar dimana j kami suka .. hehe

**with love :: rubi :)

Kerana Mu .

TENSION !
Bila kerja tak siap2 tapi dateline dah makin dekat. Rasa nak mengelak ja dari semua orang yang terlibat. Bukan sengaja taknak siapkan tapi gadjet buat hal pulak. Ok ! Ini memang uji kesabaran. Dah sayang2, ni pulak pulangan dia bagi. "Terima Kasih sangat" =__="

Cassy pon dah siap. Tapi still taboley nak guna jgk. Notebook dan Hardisk nih memang la nak kena baling keluar tingkap. huhh !

Dari cassy hitam ..


ke warna warni ..

ni hard disk yg taley guna dah .. 2x masuk kilang ! Sedihhhh tul la aihh ..


Ok ok. Minggu depan kena pergi kursus seminggu. Konfem2 time tuh akan dapat je panggilan tefon tanya sal quotation la, appoinment la bla bla bla etc. Sabar2.

**with love :: rubi (:

HYEE !

dah lama sangat tak buat sepah kat sini .. okeh2 .. lama menghilang sebab nak regain balik optimum energy tuk duk nganga taip2 depan lappy .. zaman kerja memang memenatkan .. Adakah ini masa yang akan menDEWASAkan aku ? nahh ~ I'm looking for it ..




**sikit hari lagi kepala aku botak tengah camtuh jugak =_=


**with love :: rubi (:



**lagi nak mintak maaf, taktau pas edit tadi jadi apa tah .. picture atas sekali tuh debap alam .. besar nak mampos ! segann seyy ~_~" nak wat camna tatau .. huhu .. maaf la korang kena jamah muka besar tuh :D

Wednesday, August 10, 2011

My Lovely Bestie !

                                                                It's me =]




My girls :)



True friendship is like sound health, the value of it is seldom known until it is lost .. thx girls for being my companion through good times and bad :) love yah !